Oispa rahkaa

toukokuuta 02, 2015

Ehkä maailman paskin päivä lähteä kauppaan näin pyhäpäivän jälkeen, mutta pakkohan se oli kun jääkaappi alkoi olla ihan tyhjä. Olen pikku hiljaa alkanut sisäistämään sen, että on paljon helpompaa välttää mielitekoja ja olla muutenkin lipsumatta dieetistä, jos kotona on aina valmiina kaikki tarpeellinen seuraavaa ruokaa varten. Olisi myös tärkeetä muistaa syödä 3-4 tunnin välein, jotta aineenvaihdunta pysyy liikkeellä. Kun syö säännöllisesti ei pääse nälkäkään yltymään niin kovaksi, että sen takia tekis mieli alkaa dieetin noudattamisesta lipsua. 
Kaikki nälkäisenä kaupassa käyneet varmaan tietää kokemuksesta, että lapasestahan se aina sillon lähtee. Luulen myös, että rakas miehenikin tykkää musta enempi silloin, kun saan ruokaa riittävästi ja säännöllisesti, vaikka mitään nälästä johtuvia raivokohtauksia kiukutteluja en tietenkään myönnä. Mä oon ihan huikee vaimo. Ainakin omasta mielestäni.
Saan lähipäivinä uuden, hiukan tiukemmaksi muokatun ruokavalion Annelta. En tarkkaan vielä tiedä mitä tuleman pitää, mutta uskoisin, että osaan jo hieman ennalta arvata mitä se pitää sisällään ja siksi tehtiin tänään jo koko ensi viikon ruokaostokset. Kaupassa käymisestä on tullut viime kesäkuun alun jälkeen kovin helppoa, koska tiedän tarkalleen mitä me tarvitaan. Vaikka lapsetkin voivat totta kai syödä samaa ruokaa kuin me (mies siis syö samaa ruokaa kuin mä, SYDÄN!), niin kyllä mä usein heille valmistan omat pöperöt. Eikä esikoinen ole koskaan tainnut olla ihmeissään, vaikka äiti ja isi syö eri ruokaa kuin hän. Voihan se olla, että koska me ei tehdä dieetistä kotona mitään isoa numeroa, ei hän taida edes aina huomata eroa.
IMG_3473[1]

Vielä vuosi sitten kävimme monta kertaa viikossa kaupassa (+siihen lisäksi ne illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen suoritetut huoltoasemalla käynnit kun herkkuja teki mieli..). Koskaan en suunnitellut sen tarkemmin mitä ruokaa viikolla laitan, vaan ostokset tehtiin ja ateriat valmistettiin lähes aina fiilispohjalta ja tietty sen mukaan, mitä jääkaapista löytyi. Lasten ruokailusta oon aina ollut tarkka, mutta usein se menikin siihen että tein lapsille ruoat ja napostelin itse pitkin päivää mitä sattuu. Lasten mentyä nukkumaan olikin sitten jo niin jäätävä nälkä, että söin aina ihan helv älyttömän isoja satseja ja kaikkea mitä käsiinsä sai. Nyt käydään 1-2 kertaa viikossa ruokaostoksilla, ja se riittää ihan hyvin. Ei tule ostettua mitään turhia juttuja eikä myöskään mee ruokaa roskiin. On muuten oikeesti tosi harvinaista että meidän jääkaapista löytyis jotain vanhentunutta tai pilaantunutta tavaraa!
IMG_3474[1]

IMG_3475[1]

Onko se terveellinen, puhdas ruoka sitten kalliimpaa kuin ”tavallinen” ruoka? No tuleehan siinä eroa kauppakassin hinnalle jos ostan paistijauhelihan sijasta makkaraa tai jätän kasvikset ostamatta koska pupunruokaa. Myös marinoidulla ja marinoimattomalla lihalla on kohtalaisen iso hintaero. Pähkinät on kalliita, ja tuleehan rahkasta ja raejuustostakin kuukausittain maksettua aika monta euroa. 
Ja sitten tulee se mutta. Mutta. Kaikki herkut jää nykyisin hyllyyn. Ruokaa ei tule ostettua liikaa, koska mä tiedän tarkasti kuinka paljon meillä viikossa kuluu mitäkin. Me ei käydä ravintolassa juuri koskaan syömässä, ja mihin tahansa mennäänkin niin meillä on useimmiten omat eväät mukana. Siinäkin säästää aika monta penniä.
IMG_3477[1]
Kaikista tärkein säästö tässä puhtaamman ruokavalion noudattamisessa on se, etten mä enää parjaa, ruoski ja rääkkää niin paljon itseäni koska ruma, lihava ja muutenkin ällöttävä, epäkelpo yksilö. Mä ihan nykyään tykkään itsestäni, ja se on multa paljon sanottu se. Joojoojoo, on niitä päiviä kun mä tuskailen roikkuvine mahoineni ja alleineni ja inhoon ulkonäkööni mut hei, mä oon nainen. Daaa!
Aamulla pitäis lähettää Annelle aamupaino. Tekis mieli lähteä lenkille...

You Might Also Like

0 kommenttia

Subscribe